close
تبلیغات در اینترنت

اغانی جدید

تحمیل اغانی جدید

دانلود موسیقه

شباب الاهواز

فیدیو جدید

علی کارونی
اغانی  جدید اغانی جدید اغانی جدید اغانی جدید
بسم الله الرحمن الرحیم


*مدونه علی کارونی اجمل اغانی عربی الاهوازی تابعونا علی قناه تلگرام شباب الاهواز .

@shabab_alahwaz رابط قنات تلگرام

الشاعر محمود ابویوسف المرمضی
الشاعر شهاب حمدی
الشاعرة زهرا عچرش
الشاعر محمدالعلی العموری
الشاعر حمید ابو مهدی البوبندر
الشاعر محمد حجي حنش شليباوي
الشاعر فارس الساری
الشاعر حمد العموري
الشاعر صادق الجواد الباوی
الشاعر سعدالمجدماوی
الشاعر رحیم خسرجی
الشاعراحمدآل کثیر ابوفلک
الشاعر حسن رمضان الحزباوی
الشاعر حسین محسن الکنانی
الشاعر ﻣﻮﺳﻰ ﺳﻠﻤﺎﻥ اﻟﺤﺰﺑﺎﻭﻱ
الشاعر ابو ارکان الخزرجی
الشاعر مهدی الحاج مظلوم المایدی
الشاعر إمين إلمليإني
الشاعر میلاد التمیمی
الشاعرة نرجس الطرفیّه
الشاعرة ریم الساعدی
الشاعر جعفر ابوریسان الخزرجی
الشاعر ولید ابو تحریر الدحیمی
الشاعر ظاهـــــر الحلــــــــــفي
الشاعر حسین ابوارکان الناصری حی لذه
الشاعر امین ابوذهب العبیاوی
الشاعر علي النگراوی
سیرة حیاة الفنان عماد عبیات
تثبیت موسیقی العلوانیة فی قائمة تراث الایرانیة
الشاعر عدنان ابورزاق الکنانی
الشاعرة مزرعه
الشاعر احمد نیسی
الشاعر مهدی ابوزمن الساری
سیرة حیاة الفنان فتی العربی فی الراب
الشاعر حامدالضبی
الشاعر امین خالدی
الشاعرة ازهار
الشاعر كريم نيسي
الشاعر سیدمرتضی ابوموعود
الشاعر شهاب ابو میثم البلاوی
الشاعره نورالهدی علی
الشاعره عبيرعزیز
الشاعر علي غانم الفتلاوي
الشاعر مسعود حریزاوی
الشاعر سعيدابشاره العموري
الشاعر منصورحجی عبودش المزرعاوی
الشاعرة رغد العربیة
الشاعرسیدمهدی مشعلی
الشاعر كامل مهدي الزنبوري
الشاعر کمال المیاحی
الشاعر جواد شریفی
الشاعر رضاشریفی
الشاعر میلاد عبیات
الشاعر جواد مقدم
الشاعر مهدی رضا الساری
الشاعر مهدی ابومحمدامین حردانی
الشاعر کاظم الساری
الشاعر حـسن مـدلول نیسـي
الشاعر علي الدورقي
الشاعر امین ابوذهب عبیات
الشاعر سیدمحمد الیاسری
ابوذیة علیرضا ابورهف فریسات
اغنیة کافی کافی للفنان ماجددسومی
الشاعر مسعود ناجی الخسرجی
الشاعر عـارف جـاسـم الـبـاوی
الشاعرعلی السید حمید البوشوکه
الشاعر یوسف فریسات
الشاعر علی محسن الحزباوی
الشاعر فاضل السلامی
الشاعر طارق غزی
الشاعر علی سعیداوی الداغری
الشاعر مهدی الدخینی
عید الأم
الشاعر جمال المشعلی
الشاعر ریاض الفارس
الشاعر صلاح الدین مرعی
اغانی الاهوازیه للاطفال
الشاعر علی العاید
الشاعر ابوقیس العربی​
الشاعر توفیق ابو عماد الزهیری
الشاعر علیرضا ابورهف فریسات
الشاعر صادق آلبوغبیش
الشاعر امین الغریب
الشاعر احمد جورانی
الشاعر مـهدی ابـومختـار الــحیــدری
الشاعر حمزه عساکره
الشاعر امیر ناصری
الشاعر حمید الزرگانی
الشاعر محمد نگراوی
الشاعر فواد عبیات
الشاعر سجاد الجابری
الشـاعـرمصطفـئ جمـال الهلیچـی
الشاعر نجف دغاغله
الشاعر جمال بغلانی
الشاعر احمد منصور العبیاوی
العاب اون لاين
علوان الشویع
آلودگی آب اهواز
حكمت خال‌كوبی در ميان مردم عرب خوزستان
دختری از بیت چریم شوش دیپلم افتخارمسابقه نقاشی بلاروس را کسب کرد
بیوگرافی سید جمیل عبودی

کمی توضیح ...
موضوعات
عناوین سایت
پیشواز ایرانسل
اهنگ پیشواز ایرنسل علی کارونی
صوره
صور فنان عرب الاهواز
التحمیل اغانی
Arabian kings
علی کارونی
عباس السحاقی
اغانی الفنان سعید صیاحی
فنان سید جمیل عبودی
الفنان جاسم الجاسم
الفنان أحمد عبدالخاني
مهدی یراحی
عماد عبیات
الفنان جبار القلعاوی
الفنان غالب الاصیل
الفنان حبیب کارون
الفنان جوبا
الفنان عبدالرضاالقلعاوی
الفنان سـینا سیـدی پـور
الفنان مهدي الزايري
الفنان مهدی مکباسی
الفنان علی شاهین
فنان فتی العربی
الفنان حمیدالساعدی
الراب صداقت
اغانی الراب
Arabian Boys
الفنان احمد المسعد
djMMD شباب حمیدیة
احمد میزان(هرمزغان)
شباب قشم
الفنان علا ادیب
الفنان عماد تیماس
فنان رعد سوحلی
الفنان ماجد دسومی
الفنان مهدی الدخینی
الفنان اسماعیل الحزباوی
الفنان ستار منصف
الفنان ابو امیر ضاحی
الفنان کمال عبدالله
فریق الراب باس
الفنان مجاهد الاهوازی
SHAFIGH BF
الفنان حمید ابوسیف الصیاحی
الفنان عبدالرضا الفراتی
عزیز محسن الکنانی
الفنان علی الخالدی
الفنان جبار القلعاوی
سعید ابشاره العموری
سجاد الجابری
الفنان فارس الساری
الفنان عباس کارون
الفنان عادل الماس
الفنان ابوحازم الحیاوی
الفنان توفیق الساری والی بور
چَ لا چَ عربی
چَ لا چَ
دیوان الشعر الاهوازی
الشاعرسیدحسن الشریفی
شاعر حمزة کوتي
الشاعر عادل السکرانی
الشاعر جاسم ثعلبی
الشاعر یوسف السرخي
رسام
اللوحة حدیث صنوبر
بازدید : بار



يسجد للنخلة التاريخ

 

بصوت الفنان « علی کاروني»

 علی کارونی

 

 

عنوان الأغنیة: يسجد للنخلة التاريخ


بصوت : الفنان علي كاروني


من كلمات : عبدالعظیم السودانی


الحان وتوزیع : مهدی صفایی

 

التحمیل 1

أو

التحمیل2

 







برچسب ها : <-TagName->,


بازدید : بار



ریشه یابی نقوش خالکوبی مردم عرب خوزستان

سهام سجیراتی پور

( مدرس دانشکده هنر دانشگاه شهید چمران اهواز)



تعریف خالکوبی:

 خالکوبی به معنی ایجاد کردن نقوش وتصاویر رنگین زایل نشدنی بر پوست بدن بوسیله داخل کردن مواد ملونه یا رنگیزه ها در زیر آن، ایجاد نقوش بوسیله مجروح کردن یک وضع پوست به کرات ونیز به وسیله داغ گذاری از ایام باستان بین ملل واقوام مختلف معمول بوده است. خالکوبی ظاهراً جنبه تزیینی داشته واحتمالاً انسان ÷یش از از استفاده از لباس برای تزیین بدن خود بدان متوسل شده است. ولی بعضی از محققین معتقدند که خالکوبی اساساً بیشتر جنبه ی دینی داشته است. زیرا اجزای آن اغلب با تشریفات دینی از قبیل ادعیه وقربانی همراه بوده است. خالکوبی نزد اقوام ابتدایی اهمیت بسیار داشته ومردم نوعاً اعتقاد به تاثیر فوق طبیعی خالکوبی داشتند(مصاحب، غلامحسین ،1380،ص 2970-2971-879)

خالکوبی مردم عرب خوزستان:

در قالی بافی زمینه تار است ونقش بوسیله پود زده می شود، هم چنان که در جاجیم وگلیم مشاهده می شود.  لیکن در خالکوبی چنین نبوده وپوست وبدن انسان زمینه است، زمینه ای که حرکت می کند واین نقش را با خود به همه جا  می برد. نقوش خالکوبی مردم عرب خوزستان به همان نسبت که متحرک اند ودر همه جا حضور دارند، به همان نسبت نیز مخفی وپنهان هستند در خالکوبی سر وکار با نخ وتار وپود یا فلر وچوب وحصیر وبرگ نیست، بلکه بدن انسان است پوست اوست که بر آن نقاشی می شود  وسروکار با دوده وسوزن است. در حصیر وقالی بافی شاخه های نخل، ساقه ها و نخ ها مقاومت می نمایند تا شکل داده شوند. در خالکوبی، بدن انسان است که مقاومت می نماید تا تصویری بر آن جاودان گردد.

خالکوبی از میان تمام هنرها، تنها هنری است که مختص خطه ومرز خاصی در میان اقوام عرب خوزستان نیست وتقریباً تمام زنان عرب، بدن، چهره ودستها وپاهای خود را خالکوبی می نمایند در مناطق گرمسیر خوزستان  ودر مناطق مردابی در زمین هایی که دامپروری وکشاورزی یا هر شغل دیگری رایج است، بطور کلی در تمامی نواحی خوزستان ،هرجا که مردم عرب باشند، خالکوبی هم وجود دارد. کثرت نقوش خالکوبی روی بدن زنان ومردان عرب به گونه ای است که بر چهره ی هر زن عرب لااقل یک خال در پیشانی یا یک صلیب بروی چانه، یا خطی ممتد روی ابروان، آنها مشاهده می شود.

نکته ای که درمورد خالکوبی وجود دارد ودر نگاه اول شاید کمتر به ذهن انسان متبادر شود وجود نوعی ابهام است که شاید با کمی تفسیر وتحلیل بتوان آن را روشن نمود. مسأله اینست که شخص خالکوبنده اعم از اینکه برای کسی یا برای خود خالکوبی کند،آیا مفهوم نقش را از زاویه ی دیده خود در نظر گرفته یا نقش را از زاویه ی دید بیننده نقش زده است. البته در مواردی که نقش مفهوم انتزاعی داشته مانند ضربدر یا زیگزاگ از هرسمت وسو ،معنی ومفهوم آن غیر قابل تغییر است. با مطالعه نقوش خالکوبی تقریباً این نتیجه حاصل می شود که اکثر نقوش عینی از زاویه ی دید خالکوبنده نقش شده اند. معمولاً بیشتر نقوش خالکوبی روی بدن زنان سی تا چهل سال به بالا رؤیت می شود. آن طور که دختران اظهار داشته اند خالکوبی سنتی است دیرینه که حتی آنهایی که به تقلید از مادران ومادر بزرگ هایشان برای درمان وتزیین مبادرت به چنین عملی نموده اند ، سعی می کنند تا آن را پاک نمایند.سابقه خالکوبی در میان مردم عرب خوزستان عمری طولانی دارد واز دیرباز مرسوم بوده است. اغلب زنان خود بدنشان را خالکوبی می کردند وگاهی زنی از همان محله یا منطقه یا روستا برای زنان آن منطقه این عمل را انجام می داده است.از کسانی که برای تمام زنان منطقه خالکوبی می نموده اند تعداد انگشت شماری در قید حیات هستند ودیگر کمتر کسی برای خالکوبی نزدشان می رود وهدف بیشتر جنبه درمانی دارد.

عللی خالکوبی:

اساساً خالکوبی به دو منظور انجام می شود:

دسته اول   1) درمانی      الف) قدیمی

دسته دوم   2) تزیینی       ب) جدید

 دسته اول:

عوامل مختلفی در به کارگیری خالکوبی توسط اقوام مختلف وجود داشته که از جمله آنها می توان به درمان بیماری، وجوه تزیینی وطلسم اشاره کرد.

اطبای سنتی معتقدند که بعضی از بیماری ها بر اثر باد ولخته شدن خون ودر رفتگی وننظایر آن به وجود می آید که خالکوبی در درمان آنها نقش بسزایی دارد(پور کاظم، حاج کاظم،1375 ص216تا219).

روش اول(موقت):

روشی است که در آن خالکوبی شونده قصد ندارد نقش روی بدنش بماند، بنابراین از خالکوبنده می خواهد که بجای دود سیاه، نمک روی پوست بپاشد تا فقط جنبه ی درمانی داشته باشد. این امر باعث می شود تا مدت کوتاهی خون ونمک با هم آغشته شده و سپس اثرشان از بین برود.

روش دائم:

روشی است که در آن خالکوب شونده حتی اگر در پی درمان بیماری یا درد خود باشد ممکن است همزمان قصد تزیین عضو مورد نظرش را نیز داشته باشد . یا احتمالاً بر این باور است که نقش دائمی خالکوبی ، وریشه کند شدن درد  وبیماری محتوم بوده وارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند که در این صورت بجای نمک ، دود سیاه بکار می برند.

نقاطی از بدن که خالکوبی می شوند عبارتند از:

-          سر وپیشانی ، در هنگام سر دردهای شدید

-          دست(مچ دست) هنگام در رفتگی یا کشیدگی رباط

-          زانو وانگشتان پا: به منظور درمان در رفتگی مچ پا،یا درمان اگزما

-          نقوشی که برای درمان بیماری ها به کار می رود ، عبارتند از:

-          یک خال ساده در چاله ی انتهایی ابرو

-          چندین خال در امتداد هم مانند نقطه چین(معمولاً روی ابرو یا ساعد)

 

(تصویر1) نقش خالکوبی بر ساعد زنی از شهر شادگان

 

(تصویر2) نفش شانه بر مچ دست زنی از روستای خیط الرواس(توابع اهواز)

-          طرح شانه(معمولاً روی مچ دست)

-          نقش بعلاوه(یا صلیب) که اغلب در چانه زده می شود.

-          دایره

-          سه خال

دسته دوم:

نقوشی که جنبه ی زینت بخشی وآرایشی دارند متوع بوده وتقریباً روی تمام بدن بطور پراکنده خالکوبی می شوند وترکیبی از نقش های انتزاعی وعینی هستند.

این نقوش را معمولاً خالکوبنده براساس حالت و فیزیک بدن ، حالت دورانی مچ پا یا دست، تخت مانند پنجه یا عمودی مانند ساعد دست نقش زده می شود. این امر نشان می دهد خالکوبنده نسبت به فیزیک وحالت بدن برای نقش انداختن بی تفاوت نبوده است.

نقوش تزیینی روی ناحیه هایی از بدن خالکوبی می شوند:

-          ابرو،وسط پیشانی ، میان دو ابرو، چانه ، پنجه ی دسته ، مچ دست ،ساعد ، انگشتان دست ها ، روی شانه ها، سینه ، پنجه ی پاها ، انگشتان پاها ، قوزک پا ،روی بینی.

نقوشی که برای تزیین وآرایش خالکوبی می شوند تنوع زیادی دارند وعبارتند از:

نقوش اجسام:

-          یازول(نام تکه چوبی که آن را برای برافراشتن چادر جهت محکم کردن طنابها می تراشند)

-          قایق(کلک – کرجی)

-          فاله(نیزه سه تیغه برای شکار ماهی)

 

(تصویر 3) نقش فاله(نیزه سه تیغه برای شکار ماهی) روی پای زنی از روستای خیط الرواس(توابع اهواز)

 

 (تصویر4) نقش رشمه بر پای زنی از بخش شاوور (توابع شوش)

-          شانه

-          تمیمه(نام دستبندی است در زیور آلات زنان عرب که معمولاً بوسیله چند زنجیر انگشتری به تعداد انگشتان دست به آن متصل است)

 

 (تصویر5) نقش تمیمه بر دست زنی از شاوور(توابع شوش)

نقوش گیاهی:

نقش گل:

درخت:یکی از معدود نقش هایی که روی دست یا بدن هیچ یک از دیگر زنان عرب نبوده است.

 

 (تصویر6) نقش درخت بر ساعد زنی از شهر شادگان.

خالکوبی های تزیینی جدید:

خالکوبی هایی هستند که عده ای از زنان ومردان میانسال  وجوانان در دهه های اخیر به هدف تزیین روی بدن خود نقش می زنند وعموماًً افرادی هستند که سالهایی در زندان بوده یا در دوران خدمت سربازی مبادرت به خالکوبی نموده اند.

نقوش حیوانی:

نقوش حیوانی از جمله نقوشی است که روی دست یا بدن زنان عرب مشاهده نشده وتنها یک نمونه در اینجا آورده شده است.

 

(تصویر7)نقش حیوان وانسان بر ساعد زنی از بخش شاوور(توابع شوش)

نقوش حیوانی، تنها نقوشی هستند که روی دستان مردان عرب دیده می شود. ناگفته نماند که جز نقوش حیوانی تقریباً نقش دیگری روی دستان مردان عرب دیده نشده است.

 

 (تصویر8) نقش حیوان وانسان بر ساعد مردی از روستای خیط الرواس (توابع اهواز)

نقوش انسانی:

معمولاً نقوش انسانی همراه نقوش حیوانی خالکوبی شده اند.

نقوش ونوشته های مذهبی:

با توجه به اینکه بیشتر خالکوبنده ها سواد ندارند، لیکن از شکل کلمه بخاطر ارادت وحب اهل بیت، نام حضرت محمد(ص) وحضرت علی(ع) و دیگر نوشته های مذهبی را روی دست خود خالکوبی می کنند.

دیگر نقوش:

زیگزاگ

 

(تصویر9) نقش زیگزاگ بر ساعد زنی از روستای چنانه(توابع شوش)

برگ نخلی

ثریا:زنان عرب مجموعه خال های ممتد را به نام ثریا یا مجموعه ستارگان می نامند.

 

(تصویر10) نقش ثریا، بخش شاوور (توابع شوش)

ماه وستاره: معمولاً نقش ماه وستاره را زنان طایفه چنانه روی پیشانی خود می زنند.

نقش زنجیر

 

 (تصویر11) نقش زنجیر ، بخش شاوور (توابع شوش)

نقش خورشید

 

 (تصویر12) نقش خورشید بر ساعد زنی از روستای چنانه (توابع شوش)

حجل(خلخال)

لوزی

شکل بعلاوه(صلیب)

 

 تصویر13 –نقش صلیب بر چانه زنی از عشیره ی محامید(اهواز)

 

 تصویر14 –نقش خالکئوبی بر بازوی مردی از روستای خیط الرواس(اهواز)

ریشه نقوش خالکوبی در برخی نقوش پیشا تاریخی:

برخی  از نقوش هنرهای مردم عرب خوزستان ریشه در برخی نقوش باستانی وحتی پیشا تاریخی دارند واین اشتراک در نقش پیش از هر چیز در نقوش سفالینه های تپه سیلک،شوش، غارهای میر ملاس و دوشه لرستان دارند:

نقش خورشد

 

تصویر15- پیه سوز سفالی (موزه شوش) هزاره اول قبل از میلاد

 

تصویر16- نقش خورشید

 

تصویر17- مهر استامپی از تله باکون،اواخر هزاره پنجم قبل از میلاد، علیزاده،دکتر عباس ، 1383،ص1237،ص241،ص313،ص87،88

 

تصویر18- نقش جامه سرباز سپاه جاویدان(دوره هخامنشیان موزه شوش)

نقش حیوان

 

 تصویر 19-نقش دو حیوان شبیه سگ هزاره(8-6) قبل از میلاد(توابع شوش)

 

 تصویر20- نقش حیوان وانسان بر دست زنی از بخش شاوور

نقش ستاره

 

تصویر21- مهر استامپی از تل باکون(شیراز) اواخر هزاره پنجم قبل از میلاد

 

 تصویر22- نقشه ستاره بر قوزک پای مردی از روستای خیط الرواس

منابع:

-          ایزدپناه،حمید. آثار باستان وتاریخ لرستان،جلد اول،چاپ دوم،تهران:انتشارات آگاه،پاییز 1363

-          پور کاظم،حاج کاظم. جامعه شناسی قبایل عرب خوزستان، تحقیق پیرامون آداب و رسوم وفرهنگ جامعه،چاپ اول،تهران:نشر آهه.

-          علیزاده،عباس. منشاء نهادهای حکومتی در پیش از تاریخ فارس،تل باکون،کوچ نشینی باستان و تشکیل حکومتهای اولیه، ترجمه ی کوروش روستایی،چاپ اول،بنیاد پژوهشی پارسه،تهران:پاسارگاد،1383

-          گیرشمن،رومن.سیلک کاشان،ترجمه ی اصغر کریمی،جلد اول،چاپ اول،سازمان میراث فرهنگی کشور،1379

-          مصاحب،غلامحسین. دایر المعارف فارسی،جلد اول ،تهران:امیرکبیر،تهران،1380

 

 تحمیل الملف بصیغه pdf







برچسب ها : <-TagName->,


بازدید : بار


آمار کاربران
افراد آنلاین : online

پیوند روزانه
سیرة حیاة الفنان عماد عبیات (468)
تثبیت موسیقی العلوانیة فی قائمة تراث الایرانیة (385)
الشاعر عدنان ابورزاق الکنانی (289)
الشاعرة مزرعه (395)
الشاعر احمد نیسی (315)
الشاعر مهدی ابوزمن الساری (268)
سیرة حیاة الفنان فتی العربی فی الراب (240)
الشاعر حامد الضبی (326)
الشاعر امین خالدی (360)
الشاعرة ازهار (233)
الشاعر كريم نيسي (545)
الشاعر سیدمرتضی ابوموعود (286)
الشاعر شهاب ابو میثم البلاوی (266)
الشاعرة نورالهدی علی (244)
الشاعرة عبيرعزیز (260)
الشاعر علي غانم الفتلاوي (314)
الشاعر مسعود حریزاوی (349)
الشاعر سعيدابشاره العموري (475)
الشاعر منصورحجی عبودش المزرعاوی (380)
الشاعرة رغد العربیة (496)
الشاعرسیدمهدی مشعلی (273)
الشاعر كامل مهدي الزنبوري (283)
الشاعر کمال المیاحی (335)
الشاعر جواد شریفی (275)
الشاعر رضاشریفی (251)
الشاعر میلاد عبیات (248)
الشاعر جواد مقدم (184)
الشاعر مهدی رضا الساری (196)
الشاعر حـسن مـدلول نیسـي (231)
الشاعر کاظم الساری (442)
الشاعر مهدی ابومحمدامین حردانی (364)
الشاعر علي الدورقي (217)
الشاعر امین ابوذهب عبیات (260)
الشاعر سیدمحمد الیاسری (177)
الشاعر سید احمد ال ابو ترکیه (189)
ابوذیة علیرضا ابورهف فریسات (202)
الشاعر مسعود ناجی الخسرجی (197)
الشاعر عارف جاسم الباوی (208)
الشاعر علی السید حمید البوشوکه (273)
الشاعر یوسف فریسات (260)

ابزار وبلاگ